Primul film Harry Potter, Harry Potter si piatra filosofala (sau „Piatra vrajitorului” pentru lansarea sa in Statele Unite, unde se presupunea ca publicul nu este familiarizat cu acest termen alchimic) este relansat acum dupa 20 de ani, in o lume destul de diferita. Din pacate, actorii care i-au jucat pe Dumbledore, Snape, unchiul Vernon si domnul Ollivander originali – Richard Harris, Alan Rickman, Richard Griffiths si John Hurt – nu mai sunt printre noi. Franciza Harry Potter in sine este inca o entitate comerciala colosala, un IP Shangri La, desi creatorul acesteia, JK Rowling, se afla acum in centrul unei dezbateri acerbe despre politica de gen – nevisata in 2001 – si a lumii fictiunii pentru copii si YA, pe care ea. reinviat aproape de unul singur in intreaga lume, este puternic supravegheat doar cu privire la aceste probleme.

Este uimitor si emotionant sa-mi amintesc de entuziasmul acelei premiere HPATPS din noiembrie 2001: eu insumi l-am numit un „eveniment de stiri de moda veche dinainte de 11 septembrie”. Harry Potter a aparut in cinematografe, deoarece inca eram cu totii uimiti de 9/11, dar inca nu am vazut „razboiul impotriva terorii” de represalii. Acest film, care a aparut la patru ani dupa romanul original, a marcat nasterea unui nou mit consolator al culturii pop, care sa rivalizeze cu Sherlock Holmes si James Bond, iar circumstantele propriei sale sosiri au devenit mitice, de la saracia timpurie a lui Rowling pana la disparitia lui drepturi de film.

Warner Bros a pariat pe trei actori tineri care sa duca serialul prin propria adolescenta pana la final: Daniel Radcliffe in rolul lui Harry, Emma Watson in rolul Hermione si Rupert Grint in rolul lui Ron. Parerile despre actorie s-ar putea imparti aici si, desigur, Robert Pattinson (interpretat de Cedric Diggory in Goblet of Fire), a fost cel care a avut adevarata putere de rezistenta in cariera. Dar nu ma pot gandi la aceste personaje interpretate de alti actori: gandul ca povestile sunt refacute sau readaptate cu o distributie diferita este erezie. Mi-a placut chiar si actoria foarte larga si prosteasca a lui Grint, in care a fost incurajat de regizorul Chris Columbus de la inceput. Fata de luna cu ochelari a lui Radcliffe pare sfasietor de neformata.

In film, il vedem pe Harry Potter intelegandu-se cu scopul sau mesianic: este eliberat din inchisoarea lui Dickensiana in casa Dursley si trimis pentru primul sau mandat la Hogwarts, cu traditiile sale de scoala publica/Oxbridge. Harry invata cum sa joace quidditch (ca Tom Brown care invata rugby) si el si cei trei prieteni ai sai sunt trimisi in diferitele lor case; se intalnesc cu personalul didactic formidabil, inclusiv pe profesorul McGonagall (Maggie Smith), profesorul Quirrell (Ian Hart) si profesorul Snape (Alan Rickman) si apoi intampina provocarea unui atac mortal asupra lui Harry.

Si este inca un film foarte distractiv si spectaculos, cu o val de nostalgie care merge alaturi de entuziasmul distractiei, chiar daca unele dintre efectele „zburatoare” din timpul marelui meci de quidditch nu sunt chiar ceea ce ne-am obisnuit in 2021. „Wingardium Leviosa”, spune Hermione serioasa, cu ochii deschisi… si povestea este din nou in aer, iar pentru mai multe intra pe icul.ro.

Parintii trebuie sa stie ca Harry Potter si Piatra Vrajitorului, primul film din seria populara si de succes  Harry Potter  (toate bazate pe  cartile  lui JK Rowling), are cateva momente intense si infricosatoare. Harry Potter ( Daniel Radcliffe ) si prietenii — care au doar 11 ani aici — sunt in pericol si sunt raniti, dar nu in mod serios, iar cele mai multe dintre speicile provin de la creaturi fantastice.